بررسی خشکسالی و اثر آن بر منابع آب زیرزمینی دشت سرچاهان
پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (311.68 K)
نویسندگان
1نبش خیابان طلوع- مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان
2پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری
3مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان
چکیده
خشکسالی یکی از پدیدهای طبیعی می‌باشد که در هر منطقه و با هر شرایط آب و هوایی ممکن است اتفاق بیافتد. در سالهای اخیر بسیاری از مناطق کشورمان خشکسالی های شدید و بی‌سابقه ای را تجربه نموده‌اند که باعث تاثیرات منفی زیادی بر منابع اب زیرزمینی دشت های کشاورزی آنها گردیده است.
هدف از این تحقیق بررسی شدت خشکسالی و اثرات آن بر منابع آب زیرزمینی دشت سرچاهان در استان هرمزگان با استفاده از شاخص بارش استاندارد (SPI) می‌باشد. برای انجام این تحقیق از داده های بارش ایستگاه سرچاهان در طول یک دوره آماری 25 ساله استفاده شده است.
نتایج بیانگر همخوانی و تبعیت تغییرات اب زیر زمینی از رخداد خشکسالی در منطقه مورد مطالعه می باشد. همچنین بیشترین خشکسالی در سالهای 1380 و 1381 مشاهده میشود که پایین رفتن سطح اب های زیرزمینی منطقه را بدنبال داشته است. تداوم خشکسالی در منطقه بعد از سال 1380 همچنان ادامه داشته که این امر باعث گردیده است سطح آب زیرزمینی روند کاهشی را در تمام سالهای پس از آن را نشان دهد.
همچنین بمنظور بررسی تاثیر خشکسالی هواشناسی بر منابع اب زیر زمینی منطقه بین تغییرات اب زیر زمینی و شاخص SPI رابطه همبستگی بر قرار گردید. نتایج بررسی های انجام شده بیانگر این موضوع می باشد که شاخص بارش استاندارد شده در مقیاس 48 ماهه بهترین همبستگی را با تغییرات سطح اب در بسیاری از چاه های پیزومتر منطقه را دارد.
کلیدواژه ها
 


ارسال نظر در مورد این مقاله