ارزیابی تغییرات رواناب دشت هشتگرد با مدل Ihacres تحت اثرات تغییراقلیم با بکارگیری سناریوهای RCP و SRES (مطالعه موردی: دشت هشتگرد)
پذیرفته شده برای پوستر XML اصل مقاله (1.07 MB)
نویسندگان
1خیابان شهیدان برج پلیکان واحد31
2عضو هیات علمی
چکیده
افزایش غلظت گازهای گلخانه ای سبب تغییرات اقلیمی شده است. این تغییرات در مناطق خشک و نیمه خشک مثل ایران نمود بیشتری داشته است. کاهش زمانی و مکانی نزولات آسمانی، برداشت بی رویه از منابع آب سطحی و زیرزمینی که منجر به افت کمی و کیفی این منابع شده است سبب بروز بحران‌های شدیدی شده است. این بحران از جنبه‌های زیست محیطی، سیاسی و ... اثر منفی بر رشد و توسعه یک منطقه دارد. شناسایی بحران و درجه اهمیت آن، می تواند راهکارهای مدیریتی نوینی را جهت تعدیل اثرات منفی تغییراقلیم روی منابع آب داشته باشد.
شبیه سازی رواناب تحت اثرات تغییراقلیم می تواند کمک شایانی به تصمیم گیران کند تا بتوانند در خصوص آینده حوضه تصمیم گیری کنند. شبیه سازی پارامترهای اقلیمی در آینده توسط مدل های AOGCM و سناریوهای مختلف انجام میپذیرد در این پژوهش، سناریوهای قدیمی SRES و سناریوهای جدیدRCP با یکدیگر مقایسه و نتایج شبیه سازی آن ها با یکدیگر بیانگر این نکته بود که این سناریوها در عمل و در شبیه سازی رواناب تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و سناریو RCP8.5 همانند سناریو A2 و همچنین سناریو RCP2.6 و A1B1 تغییرات مشابهی در شبیه سازی پارامترهای اقلیمی و رواناب دارد. نتایج دوره واسنجی و اعتبارسنجی مدل ضریب تبیین را حدود 0.6 شاخص Bias نیز حدود 0.5 میلیمتر بدست آمد.
کلیدواژه ها
 


ارسال نظر در مورد این مقاله